Søndag 22. sep Kl. 16:00

VARIGHET: Forventet varighet: 1 time
ARRANGØR: Nonstop Internasjonale Teaterfestival

STUDENT: 120,- (med studentbevis)
BARN: 120,- (under 16 år)
SCENEKORT: 170,-

Triple bill: Sandstorm/Horisont/HAV – NonStopfestivalen

Velkommen til Triple bill: Sandstorm/Horisont/HAV – en forestilling koreografert av Carl André Johanssons i samarbeid med Østfold Internasjonale Teater og Dansekunst i Østfold.

Nonstop er riktig nok en teaterfestival, men vi har likevel alltid inkludert dans som en del av programmet. Gjennom årene har vi hatt besøk av noen fantastiske forestillinger og vi har bygd opp et visst publikum for nettopp dans.

Når Dansekunst i Østfold spurte om deres egenproduserte Triple Bill kunne bli en del av årets festival, var det lett å si ja. Selvfølgelig vil vi være med å bygge opp om lokalt og regionalt talent!

Publikum får oppleve tre unike verk som har til felles at de dreier seg rundt klima og miljø i en tid hvor vær og natur er i stor forandring. Prosjektet har sitt utspring i danseforestillingen HAV – en forestilling Carl André hadde premiere på i fjor.

HAV skildrer det evige båndet mellom havet og mennesket. Gjennom dans, musikk og lyddesign beveger de fem danserne seg sømløst mellom det menneskelige og det maritime i ulike formasjoner som skifter gradvis.

Sandstorm er et bestillingsverk for Østfold Dansekompani for Ungdom som skaper tanker rundt hvilken verden vi etterlater oss til fremtidige generasjoner. Inspirert av klimaendringer og naturens mektige krefter danser de unge utøverne frem en historie om håp, tvil og søken etter svar på hvordan man skal navigere i en verden som har blitt ubeboelig.

Horisont formidler fornektelsen av klimaendringene gjennom danser Aurora Itlands fremstiling av et menneske upåvirket av forandringene rundt seg. Til musikk av Martin Sternberg utfordrer verket ulike perspektiv knyttet til klimakrisen og viser hvordan noen nekter å la livet her og nå vike for fremtiden.

Produksjon av Sandstorm samt Østfold-turné 2024 er en del av prosjekt “Ungdomstalenter møter Unge koreografer” støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Fredrikstad kommune.

Carl André Johansson
(1994) er en norsk koreograf fra Halden bosatt i Oslo. Han har sin utdannelse fra Bårdar Akademiet og var i 2020-2021 en del av Kreativ LAB under CODA International Dance Festival. Siden debutforestillingen “Mens vi faller” i 2017 har Johansson fortsatt å skape verk hvor han henter impulser fra samtidsdans, jazzdans og teater. Det siste året har han turnert med verket HAV som har blitt vist på flere festivaler og scener i både Norge og Sverige.

Østfold Dansekompani for Ungdom (ØDU) er et prosjektkompani som driver talentutvikling for unge dansere i alderen 13-23 år. Kompaniets fokus er å gi de unge danserne erfaring i hvordan forskjellig koreografer jobber, og innsikt i hva ulike uttrykksformer krever av dem som dansere. Østfold dansekompani for ungdom ble etablert som Norges første fylkeskompani for ungdom i desember 2015. Fra 2020 er kompaniet en del av virksomheten til Østfold Internasjonale Teater.

Nonstop Internasjonale Teaterfestival 18.–22. september
Nonstop Teaterfestival er fem dager i Moss fylt med teater i all sin herlige bredde. Bli med og bruk hele sanseapparatet når både nasjonale og internasjonale artister i verdensklasse inntar byens scener. Skal du på flere arrangementer, lønner det seg å kjøpe festivalpass.

Se hele programmet her

HAV
Koreografi og tekst: Carl André Johansson
Lyddesign: Therese Næss Diesen
Musikk: Julia Gjertsen
Dansere: Aurora Itland, Amalie Sunde, Anders Engebretsen, Jenny Hålten Fongaard og Carl André Johansson

Sandstorm
Koreograf: Carl André Johansson
Dansere ØDU: Amanda Sofie Berg, Amelia Oliver,
Bethina Juelsen, Frida Oddstad, Hedda Johanne Øvretveit, Iben Grynnerup, Jenny Marie Iuell-Heitmann, Johanna Ranang, Lea Tokle, Liv Midtvåge, Marina Ntouro, Mie Brynildsen, Mina Nybøle, Olivia Apold-Aasen, Rebecca Frykman, Serefina Wexels-Moore, Thale Odberg Bjerke, Tuva Fagerås og Vilde Heitmann
Leder ØDU: Ellen Røhr-Staff
Visuelt design: Jan Hustak
Musikk: Sigur Rós/Hildur Gudnadóttir

Produsert av Østfold Internasjonale Teater v/Østfold dansekompani for ungdom og Dansekunst i Østfold.

Horisont
Koreografi: Carl André Johansson