Få billetter igjen

Onsdag 18. sep Kl. 21:00

VARIGHET: Forventet varighet: 1 time og 30 minutter
ARRANGØR: Nonstop Internasjonale Teaterfestival

STUDENT: 120,- (med studentbevis)
BARN: 120,- (under 16 år)
SCENEKORT: 170,-

Kan du sette deg ned Gud, vi må snakke sammen – NonStopfestivalen

Dramatiker, musiker og festivalsjef Geir Meum Olsen tar sats med urpremiere på sin egen monolog. Humor og satire går hånd i hånd med alvor og undring når Gud selv er invitert til en prat om meningen med livet.

På Nonstopfestivalen i fjor sto Frank Kjosås på scenen med en lesing av teksten – og han skulle etter planen fremføre monologen i år. Men et par store filmroller satte en stopper for den planen og vi måtte finne en erstatter.

«Hvorfor i all verden gjør du ikke dette selv?» var spørsmålet som gjentok seg til forfatteren underveis. Når også regissøren lurte på det samme, var det bare å feie tvil og nerver til side og gå for det!

Monologen er formet som en dialog med en tilstedeværende gud – eller ikke – og publikum. Karakteren i stykket trenger en prat med Gud. Mann til mann, øye til øye. Han er frustrert og sliten av å være et moderne menneske som forventes å finne svarene på eksistensielle spørsmål. Han klarer ikke å hengi seg til noe større enn seg selv.

Dette er en humoristisk og satirisk monolog som samtidig er personlig, varm og søkende. Det er en tekst mange lett vil kunne kjenne seg igjen i, og forhåpentlig vil den oppleves som et befriende, friskt pust.

Geir Meum Olsen fikk opp den første Mosserevyen i 1981, og siden da har han medvirket i utallige produksjoner på scene og film. Sammen med Per-Olav Sørensen drev han Parkteatret i en årrekke og startet opp Nonstopfestivalen i 2005.

Geir har vunnet en rekke priser i inn- og utland og var lenge et fast medlem i forfatterlaget til Tom Sterri på ABC og Chat Noir, i tillegg til Edderkoppen, Oslo Nye Teater, m.fl. Han har skrevet manus på en rekke filmer og TV-serier og var med på oppstarten av Hotel Cæsar, den lengstlevende såpeserien i Skandinavia med hele 34 sesonger.

Som musiker, blant annet med bandet Flinke Gutter, har han fremført egne sanger og er godt vant med scenelyset. Med «Kan du sette deg ned Gud, vi må snakke sammen» føler han likevel på upløyd mark når han inntar scenen som hovedpersonen i premieren på sitt eget stykke.

Nonstop Internasjonale Teaterfestival 18.–22. september

Nonstop Teaterfestival er fem dager i Moss fylt med teater i all sin herlige bredde. Bli med og bruk hele sanseapparatet når både nasjonale og internasjonale artister i verdensklasse inntar byens scener. Skal du på flere arrangementer, lønner det seg å kjøpe festivalpass.

Se hele programmet her

Skuespiller:  Geir Meum Olsen