Fredag 7. feb Kl. 20:30

Gouldian Finch – Kryssover Jazzfest Moss 2025

Yee-haw!

Martin Horntveth og Gouldian Finch kommer til Kryssover Jazzfest

Den 7. februar får vi besøk av Martin Horntveth og hans megaloman-prosjekt, Gouldian Finch. Denne gangen i en 10-mannsversjon, der musikken er basert på bestillingsverket, «Polaroid» som Horntveth skrev til Kongsberg Jazzfestival i 2021. Selv om lyden og energien er gjenkjennbar, kler Horntveth seg nok en gang i ny drakt. Denne gangen mer i retning jazz, fusion og jazzrock. Bandet består av ni musikere fra øverste hylle i tillegg til komponisten selv, som i denne settingen fungerer som perkusjonist og bandleder. Horntveths komposisjoner preges av raske skift, tighte blåse- og synthriff, bassing som krever vernebriller og ikke minst soloer et virkelig luker svidd av. Her lefles det med lydstemninger som oser solbriller og pannebånd. Horntveth selv har beskrevet musikken som «guilty pleasures» der det ikke holdes igjen på hverken energi, lekenhet eller humor. Samtidig er det melodisk vakkert og sart over de frekkeste trommebreaks eller tallrike akkorder. Der Gouldian Finch’ debutalbum var et slags fuglerede hvor alle Horntveths yndlingssjangre ble samlet er denne musikk «bittelitt» mer sjangerspesifikk. «Jeg har sett for meg at på første plata er alt jeg elsker er rørt sammen i én gryte, mens musikken som kommer etter skal være mer av dypdykk. Det skal være som om man henter ut deler av førstealbumet og spinner videre på disse elementene.»

Besetning:
Lyder Øverås Røed: Trompet